Kit de supervivència de l'autònom

Els recursos que has de conèixer si ets autònom

Descobreix les eines que t’ajuden a simplificar i automatitzar tasques i aprofita per dedicar més temps al teu negoci

4 min
És útil estar en contacte amb altres autònoms, compartir inquietuds i novetats

Els autònoms com a col·lectiu abasten gran diversitat de sectors professionals, però independentment del seu àmbit, tots tenen una sèrie d’obligacions formals amb l’administració que van més enllà del que és la gestió purament tributària o fiscal. “Un dels problemes greus que té l’autònom és l’enorme complexitat administrativa que existeix”, assenyala l’Enric Rius, president de l’Autcat, Organització d'Autònoms de Catalunya. 

Des de l’Autcat reconeixen que actualment el que més amoïna els autònoms és la càrrega administrativa que pateixen, que resulta extraordinàriament feixuga: “Quan vull contractar un altre autònom, soc jo qui ha d’assabentar-se de si compleix les obligacions amb la Seguretat Social i Hisenda, en matèria de prevenció de riscos laborals o si ha passat la ITV”. És un munt de responsabilitat que recau sobre l’autònom. Malgrat aquesta realitat complexa, hi ha recursos que poden ser útils en la gestió del negoci, que ajuden a dur un control d’ingressos i despeses i que a més poden donar informació útil en el moment que es necessita. 

Recursos que marquen la diferència?

El més senzill és confiar en professionals de la gestió, entitats i associacions d’autònoms que ofereixen un seguit de recursos i donen suport a l’autònom. És important que l’autònom es dediqui a fer la feina que l’ha dut a ser autònom. La gestora Susana Huertas, que treballa al sector de les arts escèniques, es troba amb molts creatius que no tenen temps per treballar, “per tant, tot el temps que puguis guanyar serà benvingut, és beneficiós automatitzar i simplificar al màxim possible les gestions”. 

Als autònoms, tenint en compte que cada individu té unes particularitats i necessitats concretes, els resulta útil tenir un punt de trobada i referència on es puguin adreçar. Les entitats i associacions canalitzen recursos que individualment és difícil aconseguir, coneixen el sector, reben les inquietuds dels autònoms i poden fer d’altaveu de les seves demandes. “Som els principals canalitzadors d’oferta i fem que els autònoms se sentin segurs i tinguin la tranquil·litat que estan complint amb les seves obligacions”, comenta Rius. 

També és útil estar en contacte amb altres autònoms, compartir inquietuds i novetats. Des que Huertas és autònoma s’ha instal·lat en un coworking on comparteix espai amb altres treballadors per compte propi. Tot i dedicar-se a altres sectors, els uneixen problemes i dubtes que els sorgeixen: “Sempre hi ha algú que ja s’ha trobat amb aquella casuística i et pot donar consell”. 

Comptar amb els serveis d’una gestoria que faci la liquidació d’impostos i t’acompanyi en la gestió del teu negoci no eximeix d’haver de dur el control de la documentació que genera l’activitat. També s’han de guardar digitalment o en paper les factures emeses i les despeses que es generen, i tenir present que Hisenda cada cop fa més revisions per comprovar que els autònoms compleixen correctament amb les seves obligacions fiscals: “S’ha de conservar la documentació relacionada amb les teves obligacions tributàries durant el termini de prescripció de 4 anys més l’any que està en curs”, recorda la gestora. 

La IA com a aliada

La tecnologia i la intel·ligència artificial (IA) poden ser de gran ajuda amb les tasques més rutinàries, encara que aquestes aplicacions s’han d’anar alimentant, i algunes són de pagament. Per tant, cal decidir si val la pena sumar aquest cost a la resta de despeses. El president de l’Autcat apunta que a Catalunya el 29% dels autònoms tenen més de 55 anys, i que la bretxa digital és una realitat que s’hauria de tenir en compte a l’hora de plantejar exigències que a molts autònoms els resulten complicades. 

Tot i així els beneficis són evidents: la IA permet estalviar temps, perquè s’automatitzen tasques repetitives i deixa més espai per a les creatives; millora l’eficiència i incrementa la productivitat; es redueixen costos, t’evita contractar serveis o persones per a determinades feines, sobretot les administratives, i t’ajuden a treballar millor. “Es tracta d’adoptar les eines que et proporcionen un benefici més evident, tenint present que existeixen modalitats gratuïtes de les eines de pagament que et permeten experimentar per saber si et resulta útil”, proposa Albert Cuesta, periodista especialitzat en tecnologia.  El consultor de transformació digital Gabriel Vidal afegeix que aquests recursos aporten un clar avantatge competitiu a les empreses que ho incorporen respecte a les que no. 

La naturalesa del negoci és el que determina les eines d’IA que pots incorporar. Si tens un model d’explotació més massiu i la generació de contingut és un dels processos clau, pots utilitzar el generador d’imatges Midjourney o Murf, que genera veu i permet incorporar-la a vídeos. Si el que busques és una plataforma que automatitzi fluxos de treball i et descarregui de tasques administratives, Zapier és una bona opció. “En qualsevol cas t’has de familiaritzar amb la parametrització de les eines i aprendre a donar-li instruccions”, explica Vidal.

Vés al Kit de supervivència de l'autònom, una guia pràctica per acompanyar els autònoms i les petites i mitjanes empreses en l’aventura diària d’emprendre un projecte per compte propi.

stats